Bli en fullfjädrad fågelskådare

• Erik Hirschfeld
  • Tukan förlag
  • Inbunden 207 sidor
  • Naturbutiken 199 kr

Det här är en introduktionsbok främst för dig som vill börja skåda fåglar men även för dig som hållit på ett tag och vill komma vidare. Den är skriven av Erik Hirschfeld, en av Sveriges namnkunnigaste fågelskådare, och är illustrerad med hans egna fågelbilder.

Bokens första kapitel handlar om grundläggande fågelkunskap, t.ex. näbbformer, fjädergrupper, läten, taxonomi och principerna bakom vad man får och inte får kryssa. Anslaget är behagligt och Hirschfeld gör ämnet intressant utan att bli mässande. Kapitlet innehåller även en översiktlig genomgång av de svenska fågelordningarna, kanske inte bokens mest givande avsnitt. Exempelvis beskrivs ordningen duvor med följande enda mening: ”Duvfåglar finns det en handfull olika arter av och de kan ses året om i landet.”Det här är en introduktionsbok främst för dig som vill börja skåda fåglar men även för dig som hållit på ett tag och vill komma vidare. Den är skriven av Erik Hirschfeld, en av Sveriges namnkunnigaste fågelskådare, och är illustrerad med hans egna fågelbilder.

Bokens första kapitel handlar om grundläggande fågelkunskap, t.ex. näbbformer, fjädergrupper, läten, taxonomi och principerna bakom vad man får och inte får kryssa. Anslaget är behagligt och Hirschfeld gör ämnet intressant utan att bli mässande. Kapitlet innehåller även en översiktlig genomgång av de svenska fågelordningarna, kanske inte bokens mest givande avsnitt. Exempelvis beskrivs ordningen duvor med följande enda mening: ”Duvfåglar finns det en handfull olika arter av och de kan ses året om i landet.”

I det andra kapitlet ”Konsten att skåda fåglar” betonar Hirschfeld att man kan skåda överallt, men också att det finns många olika sätt att skåda på: fågelbordsskådning, kryssning, microbirding, sträckskådning, strandraggning, inventering, ringmärkning, ekoskådning, trutskådning, örnskådning, havsfågelskådning och nattlyssning. Texten orienterar om vad som kännetecknar de olika skådarsätten men utan att bli en manual.

Det följande avsnittet betonar vad skådaren ska vara uppmärksam på för att kunna bestämma en fågel. Det handlar om storlek, siluett, rörelse, flockform, färgteckning, ruggning, jizz och läten. Om man hamnar fel i artbestämningen så kan det bli fråga om string. Detta är ett exempel på den jargong som fågelskådare använder sinsemellan och som Hirschfeld förklarar betydelsen av. Detta ger texten en lättsam touch.

Om var och när man hittar fåglarna kan man läsa om i bokens tredje kapitel. Det handlar om att läsa av väder, vind och årstid innan man planerar vart man ska bege sig, snarare än att besöka klassiska fågellokaler i alla tider och alla väder. Ett avsnitt handlar om skådning under olika årstider, och ett annat avsnitt handlar om fåglars sträckvanor. Det här är en välskriven del av boken och inspirerar till strategisk planering, något som gör boken intressant även för dem som skådat ett tag. Helsidesuppslaget ”Vilken årstid är roligast att skåda fåglar?” är en lättsam översikt med för- och nackdelar med olika slags skådning, månad för månad.

I det sista kapitlet, ”Fågelskådarens utrustning”, briljerar Hirschfeld. Läsaren får en grund-lig genomgång av handkikare (14 -sidor), tub-kikare (6 sidor), och stativ (7 sidor). En checklista för kikarköp ingår. Däremot är avsnittet om att fotografera fåglar inte lika användbart. I avsnittet ”Hörhjälpmedel och kom-munikationsutrustning” kan man läsa om hörapparater som kan trimmas för fågelsång, öronkikare (parabol), walkie-talkies, laser-pekare och högtalare att bära i skärphållare för att spela upp läten i. Ett annat avsnitt handlar om klickräknare för sträckräkning, digitala krysslistor samt begrepp som årslista, månadslista, VP-lista och liferslista. Dessutom kan man läsa om val av fältklädsel, fågelböcker, larmsystem som Bird Alarm och Band, sociala medier för skådare, fågelläten på xeno-canto.org, fågellokalbeskrivningar och vädersidor på webben, Artportalen, fågelorganisationer, internationella databaser och användbara appar. En av apparna som boken tipsar om ger position för fartyg i närheten. Distansen till fartygen kan sedan användas som avståndsreferens vid havsfågelskådning. Det berättas också om en kikare med inbyggd kamera som skickar bilder till en app, som kan läsa av bilderna och föreslå vilken art man ser! Kapitlet är smockfullt med intressanta tips! Kapitlet avslutas med några sidor fågelskådaretikett och vad man ska tänka på om man spelar upp fågelläten.

Bokens ordlista med skådarjargong är kul. Några exempel: backstep, blocker, dipp, drag, eklips, furagera, hänga in, mangla, mega, nedfall, pisha, plomb, retursträck, skamart, skulka, subraritet, tråla, tub, tvåfågelteorin och VP.

Det finns sedan tidigare två böcker i samma genre: Börja skåda fågel av Sahlstrand & Stenvång Lindqvist, samt den nyligen utgivna Med kikare och kaffetermos av Ullman. Bli en fullfjädrad fågelskådare är lik Börja skåda fågel i både upplägg och ansats. En nybörjare bör därför ha glädje av att skaffa både Bli en fullfjädrad fågelskådare och den i Anser 2021:1 recenserade Med kikare och kaffetermos, eftersom de kompletterar varandra.

Boken har en lätt ansats och texten ligger oftast på en orienterande nivå, även om utrustningsavsnitten går mer på djupet. Hirschfeld har glimten i ögat och jag tycker att han landar rätt. Fågelbilderna illustrerar texten bra. Det här är en läsvärd, inspirerande och välskriven bok. Men jag saknar bilder av glada skådande människor, goa fikor i fält och den sociala aspekten av skådning. Många ger sig ut i fält tillsammans och tycker att det är halva upplevelsen. Därtill saknar jag ett register i slutet av boken där man snabbt kan hitta var det står om t.ex. tertialer, ekoskådning, walkie-talkies och jizz.

Bli en fullfjädrad fågelskådare i formatet 177 x 18 x 248 mm och 733 gram ger en bra introduktion till fågelskådning. Läsaren får veta det man inte kan läsa sig till i fågelböckerna, men som är viktigt för att lära sig skåda eller ta sin skådning vidare. Dessutom innehåller boken många utrustningstips som även bör tilltala mer erfarna skådare.