En vacker dag

• Tomas Bannerhed
  • Weyler förlag, Stockholm
  • Inbunden 172 sidor
  • Naturbutiken 229 kr

Det här handlar om en mans upplevelser under en dag i maj. Mellan klockslagen 03.32 och 22.17 för att vara exakt. Platsen är Lovö i -Mälaren.

Jag tog mig an denna bok med lågt ställda förväntningar. Att uppleva natur via andras berättelser tillhör inte min favoritsyssla. Och visst handlar många av kapitlen om just de personliga intrycken – om fiskgjusar, taltrastar, sorgmantlar, myror, gullvivor, tornseglare och många fler därtill. Kapitlen är dock föredömligt korta och som regel också intressanta, ofta med en oväntad vinkling. Naturupplevelserna varvas också med andra intryck, minnen och funderingar över livet.

Dessa funderingar gav läsningen en kick och det blev lättare och lättare att läsa. Snart var den korta boken genomläst. Bannerheds förmåga att berätta brett fick mig att inse hur en människas tankar kan flyta omkring när man är ett med tillvaron under en hel dag, eller under långa stunder. Ena stunden en naturupplevelse, sen plötsligt ett minne om vad som helst och ibland någon fundering om framtid, dåtid eller nutid.

Bannerhed berättar bl.a. om sin far, sin farmor, om egna minnen bortom naturen (som inte betydde ett dugg för honom i unga år). En passus berörde mycket, den om Eva Remaeus och hennes grav som finns på just Lovö. Ni som inte vet vem Eva var får googla. Ibland känner jag igen mig själv i hans tankar, inte minst när han ondgör sig över vattenskotrar och beskriver dem som ”en leksak från helvetet för män som mognar långsamt”.

Jag rekommenderar boken. Den fungerar mycket bra som både underhållning, faktaförmedlare och tankeställare.

Boken illustreras varsamt med fina svartvita teckningar av Mattias Bäcklin.

Recensionen gjord för SkOFs tidskrift Anser av Kenneth Bengtsson