Hemma därute – handbok i naturnärhet

• Mats & Åsa Ottosson
  • Avium Förlag 2022
  • Inbunden, 232 sidor
  • Naturbutiken 299 kr

Denna bok har av Världsnaturfonden WWF utsetts till årets Pandabok 2023. Författarna Mats och Åsa Ottosson har jobbat ihop med Mattias Käll, som gett boken en mycket tilltalande grafisk form samt illustrerat boken. Pappret är matt, varför boken är inbjudande att bläddra i. Bokens bilder är stora och njutbara. Ofta kommer flera bilduppslag i rad. Men det är en inspirationsbok snarare än en coffee table-bok.

Bokens åtta kapitel ger läsaren tips och inspiration till olika sätt att njuta av uteliv och ha kontakt med naturen. Temat är att man utövar en aktivitet i naturen: ger sig ut och vandrar, sover ute, lagar mat på friluftskök eller över eld, plockar ätbart, skådar fågel eller insekter, bygger holkar, odlar mångfald i sin närhet eller bara släpper tankarna och ger sig ut i naturen för att man mår bra av det.

Boken är fylld med underbara naturfoton och fantastiskt ritade illustrationer. Detta tillsammans med lättläst text i lagom omfattning gör att man blir nyfiken, inspirerad, vill läsa vidare i de lästips som ges och vill testa tipsen ute. De otroligt snygga natur- och friluftsbilderna påminner om Naturkompaniets medlemstidning 365. Bilderna visar fantastisk natur, flora och fauna och gör att man både vill vara rädd om naturen och ge sig ut och uppleva den. Ett makalöst fjällandskap badar i varmt kvällsljus. Ett puttrande stormkök som man fyller med torkad svamp. En kvinna med ryggsäck sitter på huk och fyller vattenflaskan i den glittrande bäcken. En ung flicka sträcker ut armarna framför ett vattenfall.

Boken är fylld med små noveller, där man får följa med olika personer på utflykter och äventyr, och man identifierar sig med dessa människor. Man vill följa deras exempel, och det gör att man kanske vågar sig ut och sova i tält och sätta upp stormköket i skogen. Texterna varvas med uppslag av praktiska tips, t.ex. Klädd för vandring, Slipp skoskav, Karta, Kompass, Orka, samt böcker och sajter som ger tips & inspiration. Boken ger exempel på hur man kan njuta av att vara ute på ett enkelt sätt. Den avdramatiserar friluftsliv och visar att det bara är att gå ut och uppleva naturen.

Boken är ett givet julklappstips till någon som är nyfiken på att vara utomhus ibland och som vill utforska naturen på sitt eget sätt utan att vara ett friluftsproffs. Mycket inspirerande!

Recensionen gjord för SkOFs tidskrift Anser av Mikael & Pernilla Arinder