Insekternas planet

• Anne Sverdrup-Thygeson
  • Volante 2018
  • Pocket 212 sidor
  • Naturbutiken 79 kr

Kanske har ni redan hört Anne Sverdrup-Thygesons sommarprat 2019? I så fall känner ni igen det lättsamma men faktaspäckade berättandet om insekternas fantastiska värld i denna bok. I korta berättelser med titlar som t.ex. ”Små varelser med smart design”, ”Sex för sexbenta” och ”Insekter som vaktmästare” får vi en spännande inblick i insekternas miniatyrvärld.

Norska biologiprofessorn Anne Sverdrup-Thygeson, som till vardags bl.a. forskar på insekter i död ved, har med Insekternas planet fått internationell uppmärksamhet och boken känns nästan som en propagandaskrift till förmån för insekterna. Förutom mängder av spännande fakta boken igenom påpekar författaren hela tiden hur viktiga insekterna är i våra ekosystem, inte bara för att pollinera växter utan även som nedbrytare och som föda åt andra organismer. Bokens undertitel är också Om småkrypen vi inte kan leva utan.

Insekternas planet är som sagt faktaspäckad och det radas upp udda, bisarra, roliga och märkliga insektsbeteenden sida upp och sida ner. Till slut blir det nästan för mycket av det goda. Det blir så många ”Visste du att?” att man inte hinner smälta och fördjupa sig i alla olika delar av naturens under. Kanske hade boken vunnit en del på lite mer fördjupning inom vissa områden, nu blir det ibland en översikt som är riktigt underhållande att läsa, men som sedan lätt flyter förbi. Fördjupning finns dock att få, i slutet av boken finns en generös referenslista.

Insekter är fantastiska. Boken Insekternas planet kan nog för många bli en aptitretare. Nästa steg är att gå ut i naturen, kanske med kameran i hand och med Internet som bestämningshjälp, och titta närmare på dagfjärilar, nattflyn, gräshoppor eller skalbaggar!

Recensionen gjord för SkOFs tidskrift Anser av Peter Elfman