Lappuggla – Skogens dolda väsen

• Jonas Classon & Anna Froster
  • Avium förlag AB
  • Inbunden, 208 sidor
  • Naturbutiken 299 kr

Fågelfotografen Jonas Classon är bara 25 år, men hans fågelbilder har vunnit stort intresse i flera länder, och han har vunnit flera internationella priser och uppmärksammats i bland annat brittiska The Times. Classons spektakulära, mörka debutbok Svart Album gavs ut för två år sedan och blev mycket omskriven. Denna bok är hans andra, och Anna Froster har skrivit texten. Froster är biolog, journalist och författare.

Även om lappuggla är en mycket fascinerande fågel, så är det modigt att ägna en 208-sidig fotobok åt bara en art. Boken är späckad med foton på hela uppslag och på helsidor. Classon är en mycket skicklig fågelfotograf, och ofta har han fångat ugglorna i spännande ljus. Porträtt- och närbilder av ugglor varvas med bilder av ugglor i miljö. Omslagsbilden är fantastisk, och med denna bild slog Classon igenom internationellt.

Frosters texter är mycket läsvärda, även om bilderna tenderar att distrahera läsaren. Ugglans genomträngande blick är svår att motstå. Texterna handlar om människor och ugglor, om lappugglans liv, om dess ekologi och beroendet av smågnagartillgången, om varför lappugglorna är beroende av sneda träd och duvhökar. Froster funderar på varför de nordliga gammelskogarnas uggla sitter på småländska hyggen allt oftare. Är det dags att byta namn på lappugglan när den börjar kolonisera södra Sverige?

Frosters fina texter kippar efter luft i Classons bombastiska bildcollage. Men han tar underbara bilder, och det är en mycket läsvärd och vacker bok de åstadkommit. Rekommenderas som present till en ugglevän.

Recensionen gjord för SkOFs tidskrift Anser av Mikael Arinder