The Lives of Moths

• Andrei Sourakov & Rachel Warren Chadd
  • Princeton University Press
  • Hårda pärmar, 288 sidor
  • Naturbutiken 329 kronor

Princeton University Press, som också har en avdelning i brittiska Oxford, har tillställt oss en bok om nattfjärilar. Ämnet är ju lite bredvid det ornitologiska men många finner dem spännande, de är ofta vackra flygande varelser och utgör föda för en hel del fåglar och inte minst fladdermössen under deras nattliga jakt.

Det är en imponerande bok, med undertiteln A Natural History of our Planet´s Moth Life. På 288 sidor i formatet 250 x 195 mm kommer vi nära arter som representerar olika natur-typer på samtliga kontinenter. Här finns mycket att bekanta sig med, från dem vi möter under våra ljusa nordiska sommarnätter till arter som -lever i pälsen på sydamerikanska sengångare till den berömda silkesfjärilen. De finns från öknar till tropiska skogar till nordliga trakters tundra. Varje utvald art har ett uppslag med text i populär form, utbredningskarta och foto av bästa kvalitet. Det finns också pedagogiska teckningar. Likaså finns många habitatbilder. Många -olika aspekter på deras leverne behandlas. Därtill är layouten mycket tilltalande.

När man bläddrar i boken slås man av variationen mellan arterna, deras vingform, färger och mönster. Evolutionen har frambringat allt detta sedan de första blommande växterna började utvecklas 130 miljoner år tillbaka. Det är också så att det finns långt fler nattfjärilar (180 000 hittills kända Lepidoptera-arter) än dagfjärilar. För varje dagfjärilart finns åtta nattfjärilar men deras vägar och våra sammanstrålar ju inte i lika stor utsträckning.

Är du intresserad av nattfjärilar är detta en bok att ytterligare låta dig fascineras av, såväl texten som det storartade bildmaterialet.

Recensionen gjord för SkOFs tidskrift Anser av Arne Ohlsson