Kurres sommar

• Catharina G. Lundberg (text)
  • Ulla Bolin (illustrationer)
  • Books on Demand 2020
  • Häftad 36 sidor
  • Adlibris 82 kr

Råkan är en av våra mest synliga fåglar. Där det finns människor och det människoskapade, där finns råkor. Distinkta profiler i svart mundering på gräsmattorna i allehanda grönområden, i vägkanterna eller uppe på vägbanan där vi färdas, på fälten och ängarna och runt gårdarna och kyrkorna på slätten med den bördiga skånska myllan.

Men de orsakar många kontroverser, sorgligt många. Klagomålen kan vara ettriga mot råkkoloniernas ljudnivå och deras spillning. Ibland har rentav deras svarta färg väckt ovilja, utöver den ofta uppdykande och mer eller mindre flummiga föreställningen att ”de är för många”. Därtill finns när detta skrivs ännu den osmakliga ungfågeljakten 10 maj – 10 juni i gränslandet mellan skyddsjakt och missbrukad (eller ”missförstådd”) skyddsjakt*, ibland även i kommersiellt syfte. Råkan behöver således vänner som ser sakligt på artens roll i landskapet och bidrar till insikten att de är individer med olika personlighetsdrag. Catharina Göransson Lundberg är en sann råkornas vän. Som talesperson för dem i juridiska sammanhang, som framhäver de positiva sidorna hos de livsbejakande råkornas plats i vår sydliga provins och som rehabiliterare.

Det långa engagemanget, för att inte säga umgänget med råkor, har nu trevligt nog resulterat i boken Ett år i råkans värld. Att på eget initiativ ge ut en bok på Books on Demand om erfarenheterna med denna skånska karaktärsfågel är lovvärt. Det är en liten bok på 86 sidor i formatet 209 x 147 mm men den ger en god översikt av vad som normalt händer i ett råkliv. Boken är illustrerad med ett 20-tal färgfoton samt några svartvita teckningar av Peter Elfman, som alltid karaktärssäkra i fågelns kroppshållning och blick mot världen. Ett tiotal kapitel baseras på författarens egna och långa erfarenheter liksom på litteratur om råkstudier. I Storbritannien är arten studerad långt mer än hos oss. Kanske är den för svenskt vidkommande alltför koncentrerad till Skåne för att ha genererat fler svenska vetenskapliga studier. Cirka 90 procent av svenska råkor finns i vår sydligaste provins.

Författaren framhåller råkornas intelligens och, som sagt, att de verkligen är individer. Det är alldeles för lätt och snävt att bara se en råkflock som en skränande hord. Att individerna har olika förutsättningar innebär också att jakt på dem (och på andra arter) inte ”bara” är en matematisk/teknisk antalsreducering, även om detta är ett förhärskande synsätt i stället för behövlig eftertanke.

Visst kan råkor bosätta sig på för människor mindre lämpliga ställen men lösningen kräver inte alltför mycket tankeverksamhet: Beskär träden under icke häckningstid så att råkorna måste välja en annan plats för kolonibildningen. Då borde fler människor kunna tolerera dem. Catharina G. Lundbergs bok tar oss ett viktigt steg längre, att vi börjar uppskatta råkorna och hur de livar upp den mest enformiga gräsmatta med sina patrullerande födosök. Och vi har deras sällskap under alla årstider.

Att tidigt lära barn empati och respekt för andra varelser är oerhört viktigt, och absolut inte bara för de husdjur som kanske bor i familjen. Vilda varelser bör barn också bli medvetna om, att de har rätt att finnas och att de är spännande att veta något om. Catharina G. Lundberg har också skrivit en bok för små barn om en råkindivid som hon kallar Kurre. I Kurres sommar får en råkunge röst att berätta om hur han föll ur boet högt uppe i trädet men fick hjälp av en snäll människa att klara sig under uppväxten fram till hösten. Ett barn som får ta del av denna positiva berättelse kan säkert identifiera sig med Kurre vilket i sin tur kan lägga grunden till en positiv inställning till råkor och andra vilda varelser senare i livet. Boken är, liksom föregående, vältryckt. Kurre får vi följa på 36 -sidor och hans äventyr och lärdomar finns likaså i underfundiga färgillustrationer av Ulla Bolin, konstnär på Österlen. Det är empati i bokform, dvs. som pappersbok, vilket gläder i dessa digitalt fixerade tider.

Har du barn eller barnbarn eller kanske barnbarnsbarn i yngre år, låt dem gärna stifta bekantskap med Kurre, bortom oförståelse, främlingskap och omotiverad rädsla vid åsynen av en blanksvart fågel med kraftig näbb. Och så är en råka inte det samma som en kråka! Se där, en liten smula artkunskap.

Recensionen gjord för SkOFs tidskrift Anser av Arne Ohlsson