Fantastiska fåglar – En bevingad guide i hjärtat av fågelriket – full av passion och upptäckarlust

• Peder Edvinsson, med bilder av Hans Falklind
  • Pug förlag 2021
  • Inbunden 240 sidor
  • Naturbutiken 219 kr

Det här är en inspirationsbok främst för dig som vill börja skåda fåglar eller dig som är ny i ditt fågelintresse. Den är skriven av journalisten, författaren och fågelskådaren Peder Edvinsson. 2018 gav han ut den hyllade och uppmärksammade Elda i vedspis. 2020 debuterade han tillsammans med journalisten Peter Gropman som poddare med Fåglar finns, en podcast om fåglar i vår närhet. Boken är illustrerad med Hans Falklinds vackra fågelbilder. 2013 vann han fototävlingen Fågelfoto-SM. I tävlingen ställdes 16 fotografers bilder av landets samtliga häckfåglar mot varandra i en omröstning som pågick varje vardag under hela 2013.

Det har nyligen kommit ett par andra, faktaspäckade böcker för nybörjare: Bli en fullfjädrad fågelskådare av Erik Hirschfeld och Med kikare och kaffetermos av Magnus Ullman. Fantastiska fåglar skiljer sig markant från dessa båda böcker. Den har en kåserande, funderande och filosoferande ton och vill få läsaren att upptäcka det fantastiska med fåglar. Läsaren förflyttas till en fåtölj hemma hos Edvinsson, som berättar om fåglar och sitt fågelintresse på ett mycket behagligt och inspirerande sätt. Det här är en jättetrevlig bok och den kompletterar Hirschfelds och Ullmans båda böcker.

De nio kapitlen beskriver fåglar ur olika perspektiv: ”Att känna igen fåglar”, ”Hur fåglar bor”, ”Fåglars mat”, ”Flyttcirkus i fågelvärlden”, ”Att kunna flyga”, ”Sång, drillar, kvitter”, ”Skådarstrategi” samt ”Utmaningar med att vara fågel”. Emellanåt dyker det upp intressanta faktarutor, t.ex.: Liten fröguide; Fågelns vikt/Matintag per dag/Föda; Mest fågelkilo i Sverige; Högsta fågelsången (i dB); Bli bäst på fågelskådning (5 tips); samt Bra webbplatser (till livekameror vid rovfågelbon).

Huvuddelen av boken handlar om fåglar. Även om jag varit aktiv skådare i mer än 40 år så hittar jag ett och annat jag inte kände till och fascineras av. Jag lär mig till exempel att speciellt havsfåglar har ett utmärkt luktsinne, att sidensvansens lever utgör hela 9,5 % av dess kroppsvikt och att den därför är bra på att byta ner alkohol från jästa bär, att Sveriges tjädrar tillsammans väger drygt 2000 ton, att tegelstenar i ett stort lägenhetshus i Nederländerna har bytts ut mot tornseglarholkar i betong, samt att skator hellre valde mat än blänkande föremål när de fick möjlighet att välja i en brittisk studie.

30 sidor i slutet av boken är en introduktion till fågelskådning. Här introduceras man till begrepp som Artportalen, larm, poddar, krysslistor, fenomenet Sören Sahlin, Club 300, ekolistor, fågelbingo, gökotta med vänner, se-lika-många-fåglar-som-dagar-på-året, kikare, kamera, fågelböcker, appar som artbestämmer, skådarmat, samt skådarkläder. Detta kapitel är inte alls lika utförligt som motsvarande avsnitt i Hirschfelds och Ullmans båda böcker, utan är mer av en introduktion till skådarvärlden. Men här finns gott om användbara tips.

Bokens sista kapitel har titeln ”Utmaningar med att vara fågel” och handlar om populationstrender, klimatförändringarna, jakt samt fågelskydd.

Fantastiska fåglar är en utmärkt inspirationsbok. Edvinsson är en duktig berättare och Falklinds utmärkta fågelbilder kompletterar texten på ett bra sätt. Jag rekommenderar boken såväl till dem som nyligen blivit fågelintresserade som till dem som njuter av kåserande och intressanta böcker om fåglar.