Från sommargylling till vinterhämpling – skiftande årstider på Österlen

  • Magnus Ullman
  • Pug Förlag 2022
  • Hårda pärmar, 284 sidor
  • Naturbutiken 259 kronor

 

Att i lugn och ro ta till sig en fotobok av god kvalitet kan vara en riktigt angenäm upplevelse. Så är det definitivt med Magnus Ullmans stora bok om Österlen, det hörn av den skånska halvöfyrkanten som har så gott rykte vida omkring. En pappersbok av detta slag känns fint i tider av digitalisering av både det ena och det andra.

 

Titeln indikerar att detta är en fågelbok. Så är inte fallet i första hand. Visst finns fåglar och andra vilda varelser med i boken men i stort är det en kärleksförklaring till det österlenska landskapet. Upphovspersoner till en sådan här bok kunde lätt förbise att ta upp inslag om faunan. En sådan miss slipper vi givetvis med Ullman som guide.

 

Bokens titel är smart. Årets gång skildras ingående och här kan våra två årstidsbaserade fågelnamn inte passa in bättre. Ullmans bilder, som alla är daterade, fångar stämningarna i landskapet i alla väder och ljusförhållanden och det känns genuint, inte turistiskt tillrättalagt. Här finns vida horisonter, blommande rapsfält, märkliga byggnader, hamnar, solnedgångar och bilder som förmedlar köld och molnhimlar, lågtryck och högsommarvärme. Och vi möter fåglar som glador och sommargyllingar och ejdrar på sträck, liksom däggdjur som grävling och igelkott. Det är lätt att dröja sig kvar vid olika motiv som bringar närvaro.

 

Dessbättre finns en karta som visar det egentliga Österlen även om det inte är ett exakt begrepp. Otvetydiga gränser finns inte trots ett starkt varumärke långt utanför Skånes gränser.

 

De personliga texterna är inte alltför korta, och de är förklarande. Fotoböcker med minimal text kan lätt bli andefattiga.

 

Från sommargylling till vinterhämpling – skiftande årstider på Österlen kan gott kallas praktbok och den torde till fullo inspirera till närmare utforskning av området med alla sina pärlor. Boken har ett format på 275 x 205 mm och god kvalitet på papper och tryck.  

 

Recensionen gjord för SkOFs tidskrift Anser av Arne Ohlsson