Japan – The Natural History of an Asian Archipelago

• Mark Brazil
  • Princeton University Press 2022
  • Mjuka pärmar, 384 sidor
  • Adlibris 387 kr

När jag fick förfrågan om att recensera denna bok misstänkte jag att det rörde sig om ett s.k. ”praktverk” om Japans natur. När boken så småningom anlände visade det sig att detta knappast är fallet. Det här är en rätt kompakt bok med måtten 15 x 21 cm, med 384 tättskrivna sidor och inte mindre än 878 (!) färgbilder och andra illustrationer.

Författaren, Mark Brazil, yrkesbiolog och sedan många år bosatt i Japan, är förmodligen bäst känd för sina utmärkta handböcker Birds of Japan och Birds of East Asia. Den här boken är dock, som titeln antyder, betydligt bredare än så och innehåller fem huvudkapitel.

Det första kapitlet, ”The Forces that Shape Japan”, ger en fascinerande inblick i de krafter som en gång skapade Japan och som i högsta grad fortfarande påverkar landet i form av vulkanisk aktivitet (för närvarande minst 110 aktiva vulkaner!), jordbävningar och tsunamier. Även klimatet berörs i detta kapitel. Japan är ett långsträckt land. Från den nordligaste punkten till de sydligaste öarna är det ca 3 000 km, vilket medför att klimatet i norr är subarktiskt och i söder subtropiskt. Redan i detta kapitel börjar en serie små underkapitel på 1–3 sidor, som mera detaljerat beskriver ett vitt spektrum av olika saker, i detta kapitel allt från is och havsis till päls och fjädrar.

Andra kapitlet, ”Natural Ecology”, tar ett brett grepp om olika miljöer i Japan och deras flora, vegetation och biodiversitet. I det sistnämnda delkapitlet finns även ett antal underkapitel om t.ex. änder, trutar, trastar och fältsparvar med ett flertal spektakulära bilder på bl.a. guldtrast och praktsparv.

I kapitel tre, ”People and Wildlife”, finns bl.a. intressant läsning om både misslyckanden och framgångar med att bevara och skydda olika arter. Bland framgångarna märks bl.a. att man fått fram livskraftiga populationer av japansk trana, den spektakulära tofsibisen och amurstork. Ett lite längre underkapitel om wildlife watching innehåller intressanta tips för naturintresserade. Vem visste förresten att det påträffats minst 14 valarter i de japanska farvattnen och att det på ett antal håll ordnas valsafari, som tydligen blivit mycket populärt? Man kan hoppas att detta leder till att Japan kommer att upphöra med valfångst – en skamfläck för landet.

Det fjärde kapitlet, ”The Regions of Japan”, spänner över ca 200 sidor, med ganska djupgående beskrivning av de fyra stora öarna Hokkaido, Honshu, Shikoku och Kyushu, arkipelagen Nansei Shoto, söder om Kyushu, samt de smärre, oftast vulkaniska öarna i Japanska Havet och i Stilla Havet. Återigen finns många intressanta underkapitel. Mest spännande är kanske kapitlen om de smärre öarna – över 6000 (!) – och ofta med intressant fauna och flora och spännande endemer.

Det femte och sista kapitlet är bokens kortaste och avhandlar översiktligt och i koncentrerad form däggdjur och fåglar i Japan. För den som vill ha mer information om dessa djurgrupper finns ju utmärkta, detaljerade handböcker. Boken avrundas med en omfattande litteraturlista.

Boken är mycket rikligt illustrerad med många vackra foton, genomgående av hög kvalitet. Det finns även en del bra kartor, om än i rätt litet format. Förutom en ganska omfattande textmassa har man alltså klämt in 878 foton och kartor på de sammanlagt 384 sidorna. Många av bilderna är därför tyvärr ganska små. I ett mindre antal fall har man försökt att både illustrera en viss biotop och i denna bild lägga in en extra bild i miniformat på en intressant art som förekommer i denna biotop. Detta fungerar oftast inte så väl, då bildkvaliteten blir lidande.

Det här är en utmärkt bok för naturintresserade som är fascinerade av Japan eller planerar ett besök. Boken är lättläst och det är en fröjd att se alla fina illustrationer av landskap och spektakulära arter av alla de slag.

Recensionen gjord för SkOFs tidskrift Anser av Carl-Axel Bauer